round corners
research
2017

Curating as a network technology
With Karen Archey, Holger Friese and Susanne Jaschko. Moderated by Sakrowski.
PANEL, Saturday 11th of February 2017 at 5pm – panke.gallery, Berlin

This panel hopes to address questions including: how much can curating can be understood as a network technology that trades in social capital? What importance should be ascribed to the early experiments in net-based curating within the context of current digital curating practices? What is the relationship of "Netzkunstkultur" to the art and gallery system? To what extent has so-called social media changed what it means to curate? Could curating be, for example, democratized? Did something like self-branding already exist in the 90s and what role does it play now for artists and curators? Has net art's dream of liberating production and distribution from the institutions been realized? Can purely online exhibitions compete with the physical gallery system? How can we deal with the normalized same, which is produced by the use of the so called "public curation tools" like playlists, (image) boards, (Tumblr) threads and (Facebook) friend lists …
2010

Process and the production of presence
Wednesday 6 October, 6 pm at Pixelache office in Cable Factory, Helsinki (Tallberginkatu 1 C, 4th floor)

Susanne Jaschko talks about the idea behind the ‘Process as Paradigm’ exhibition and another project that at first glance does not seem to be related to it: Urban Interface Berlin/Oslo — an exhibition project located at the intersection of private and public space. What links these projects though is a search for art that changes over time, that is temporal and processual. She discusses the concept of process in art and its particular nature and her interest in artistic work that intersects with life.

Susanne is one of the invited guest curators for Pixelache Helsinki 2011. The title for her contribution to Pixelache 2011 is ‘Map me if you will’ and it presents a number of projects that bring into play intriguing methods to visualise data of everyday life in dynamic and physical ways.
2009

Die Suche nach neuen Räumen in der frühen Videokunst
Do 10.12.09, 18.30 Uhr, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen

Mit ihrem Vortrag gibt Susanne Jaschko einen Einblick in die zeitliche und räumliche Gestaltung früher Videoinstallationen.

Video wurde in den Anfängen als „present-time medium“ aufgefasst, das im Gegensatz zum Film Realität und Augenblicklichkeit vermittelt. Idealerweise entsprachen Szenarien für die künstlerische Arbeit dem Konzept der Unmittelbarkeit auf beiden Ebenen des künstlerischen Werkes: dem der Produktion und der Rezeption. Diesem Prinzip näherten sich Künstler auf unterschiedliche Art und Weise, sei es in Form von Performances, in denen Performer und Zuschauer in einen unmittelbaren Dialog traten, oder in Form von Installationen, in denen zwar das „Setting“ durch den Künstler vorgegeben war, sich jedoch das eigentliche Kunstwerk erst mit der Aktion und Wahrnehmung durch das Publikum entfaltete.

Die Ausformung von zeitlichen und räumlichen Gestaltungstopoi installativer, medialer Arbeiten der späten 60er und 70er Jahre ging einher mit der Besetzung neuer räumlicher und inhaltlicher Territorien künstlerischer Produktion. Infolge einer grundsätzlichen Neubestimmung der Funktion und der Formate künstlerischer Produktion war die Zeit geprägt von einer intensive Suche nach neuen medialen und transitorischen Orten.

Kontext: Während der Laufzeit der Ausstellung Videoarchiv findet jeden Donnerstag ein Vortrag oder Künstlergespräch im Ludwig Forum statt. Ausgehend von den gezeigten Arbeiten nehmen Kuratoren, Künstler und Kunstwissenschaftler wegweisende Arbeiten und Positionen sowie Fragen der Sammlung, Präsentation und Rezeption von Videokunst in den Blick.


Performative Architektur - Mediale Erweiterungen und Dekonstruktionen von Räumen
Vortrag im Rahmen der Tagung Räume und Affekte vom 25.-28. Juni 2009, Universität Potsdam



Fluid Architectures
Talk by Susanne Jaschko at Intercativos workshop 'Light, Space and perception'
March 26, 2009 at Medialab Prado, Madrid

In 1926 director Fritz Lang created the vision of a futuristic 21st century mega-city in his film Metropolis. Now that we have crossed the threshold of the 21st century our reality makes that vision seem strangely old-fashioned as new sets of factors unconsidered by Lang move to shape the future of our urban spaces. It is now ubiquitous computer networks, information delivery in real time, and new display technologies which are the key elements transforming the face of our urban living spaces. Through them a space is taking shape whose manifestations are strongly medial and virtual and which eventually lead to the understanding of virtuality as reality.

In my talk I will focus on these ‘fictional’ spaces made of light, sound, dynamic image, and other media. I will tackle questions such as: How much shall we add to the dynamic spaces we live in? Which importance does ecological and societal sustainability have in spatial design with new media? Is duration a relevant factor in the perception of space? How to create an identity of a space by the means of new media? How do virtual reality, the access of real time data and media design influence our understanding and design of architecture?

Background to my talk is my curatorial work in the realm of urban screens, on the subject of a meaningful symbiosis between technology and architecture and finally my preparations for an up-coming exhibition at the Netherlands Media Art Institute, entitled ‘Fluid Architectures.’


2008


re:visie:lab:2 Het internet
locatie: Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 te Utrecht
14 december, 2008
Wat doen kunstenaars op het internet en welk werk is bij uitstek geschikt voor dit medium? Aflevering twee van Re:visie:lab gaat over de mogelijkheden van het internet en de mechanismen achter het www. De mogelijkheden lijken eindeloos, maar nog lang niet alles is onderzocht. De webartiesten kruipen deze zondagmiddag achter hun computer vandaan en vertellen over hun projecten. Remco Vlaanderen van Submarine-Channel, vertoner en producent van webkunst, geeft een presentatie. Club Internet’s Harm van Dorpel licht zijn nieuwste expositie toe. Harold Schellinx presenteert zijn ongoing Found Tapes project en kunstenaar Linda Hilfling zoekt, na het internet, toegang tot de andere
media. De presentatie is in handen van curator Susanne Jaschko (NIMk/Montevideo). Meer programmainfo op www.revisie.org

2007


The cultural value of urban screens - Reflections on an almost global media phenomenon
Vortrag an der UQAM, Montreal, am 1. November 2007 (in Englisch)
und am Sandberg Institut, Amsterdam am 7. November 2007 (in Englisch)
sowie an der Hochschule für Grafik und Buchkunst, Studiengang Medienkunst am 29. November 2007 (in Deutsch)

In diesem Vortrag stelle ich vor dem Hintergrund der von mir kuratierten Konferenz und Ausstellung Urban Screens Refexionen über das Medienphänomen an. Dabei blicke ich zurück in die Mediengeschichte und arbeite historische Vorgänger der Urban Screens heraus. Zudem versuche ich zu zeigen, welche Screendesigns und Inhalte (Content) dem öffentlichen Raum angemessen sind und einen kulturellen Mehrwert darstellen.
 download of English script (pdf) (158.3 KB)
Content production for urban screens
Gesprächsrunde im transmediale salon auf der transmediale.07
Akademie der Künste, Hanseatenweg 10, Berlin
Samstag, 3. Februar 2007, 20 Uhr

Die Urban Screens Conference, die im Oktober 2007 in Manchester stattfindet, stellt die Produktion von kreativen Inhalten für Großbildwände in den Mittelpunkt. Seit der ersten Konferenz, die sich mit urbanen Displays beschäftigte und 2005 in Amsterdam vom Institute for Network Cultures veranstaltet und von Mirjam Struppek kuratiert wurde, hat das großformatige Bewegtbild fast weltweit Einzug in urbane Umgebungen gehalten. Auf der diesjährigen transmediale diskutierten das Panel und Gäste die Herausforderungen, Probleme und vielversprechende Ansätze der Produktion von Inhalten für Großbildwände und leiteten damit auch in das Thema der Konferenz ein.

Panel:
Mike Gibbons leitet den Bereich Live Events bei BBC und hat das Netzwerk der BBC eigenen Großbildwände in Großbritannien aufgebaut. Er stellte die Idee und Ziele des Netzwerkes und ausgesuchte Produktionen hierfür vor.
BBC website

Zusammen mit seinem Bruder Jan hat Tim Edler Realities United gegründet und mit ihren Medienfassadenkonzepten BIX (Graz) und SPOTS (Berlin) internationale Aufmerksamkeit erhalten. Tim Edler sprach über die Produktion von visuellen Inhalten für diese Fassaden und über ihre neuen Konzepte für bewegte Bilder im öffentlichen Raum.
Realities United

Susanne Jaschko kuratiert die Urban Screens Conference Manchester 07 und moderierte das Panel.
2006


Vortrag "Visually augmented urban space: mobile and massive image media"
Konferenz Interface and Society, Atelier Nord, Olso am 10. und 11. November 2006.
In this talk I focused on visual augmentation of urban space, suggesting two complementary types of visual augmentation and discussing their context and impact on perception. My interest in this particular topic derives from my own curatorial practice. In this context, I think of the city as an interface between the private and the public, between various social groups which together build the public sphere.
 download of english script (pdf) (116.8 KB)
2005
Präsentation "Open House. Wie intelligent kann die Symbiose von Architektur, Design und Technologie sein?" beim tweakfest 2005: visions of digital life style,
9. - 10. November 2005, Hochschule für Gestaltung und Kunst Zürich, Schweiz

Sprecher auf dem Konferenzpanel "Medienkunst in der Schweiz: ein 'Genre' macht mobil", ebenfalls beim tweakfest 2005: visions of digital life style

Vortrag “Process as aethetic paradigm: a nonlinear observation of generative art” auf der generator.x Konferenz, 23. - 24.September 2005

Since the beginning, one of the strongest biases that generative art had to face
is its devotion to beauty, to the surface. In other fields of contemporary art,
the strong influence of conceptualism has led to an art production
characterised by dematerialisation and cognitive immersion. “Process as
aesthetic paradigm: a nonlinear observation of generative art” analyses the
relevance of traditional aesthetic strategies and categories for generative art
and finds answers to the question: Is generative art retinal?
 PDF des englischen Skripts (87.8 KB)
 PPT download of presentation (4.5 MB)
2004


Vortrag „Segmentation and Reassembly of the Digital Moving Image” beim International Symposium for Electronic Arts (ISEA) in Helsinki, Finnland

2003


Vortrag „Aktuelle künstlerische Praxis in der Medienkunst – von Generativer Kunst bis zum Bewegtbild“ im der Bibliothek Luis Ángel Arango in Bogotá, Kolumbien

Vortrag „Aktuelle künstlerische Praxis in der Medienkunst – von Generativer Kunst bis zum Bewegtbild“ im Museum für zeitgenössische Kunst in Vilnius, Litauen

Vortrag „Current Strategies in Media Art“ und Präsentation des Programms „transmediale.03 Videoauswahl“ in den Goethe-Instituten Neu Delhi/Indien, Bangalore/Indien, Kalkutta/Indien, Madras/Indien
und im Goethe- Institut Santiago/Chile

2002


Vortrag „Interactive Art and Software Art“ und Präsentation des Videoprogramms „Best of Video Art – transmediale.02“ beim Digital Weekend in der Hochschule für Künste in Sofia/Bulgarien

Vortrag „Space-Time Correlations Focused in Film Objects and Interactive Video” beim FILE Symposium, Sao Paulo/Brasilien

Vortrag „Youth Culture and Media Art” beim Symposium Emoção Art.ficial (Art.ficial Emotion) am Itaù Cultural, Sao Paulo/Brasilien

2001


Vortrag „The permanent re-invention or: a festival is a show is a laboratory is a seminar…” und Präsentation des Videoprogramms „Best of Video Art - transmediale.01“ beim Symposium des Media Forums, Moskau/Russland